2008-09-15

De engelska shariadomstolarnas utslag nu juridiskt bindande!

Shariadomstolar har för en tid opererat i Storbrittanien som ett slags icke-officiellt parallellt rättsystem och har fram tills nu varit tvugna att lita till att parterna frivilligt accepterat utslagen. Detta skede är nu passerat. Shariadomstolarna utnyttjar nu en klausul i den engelska lagen vars faktiska innebörd och konsekvens medger att shariarådens utslag uppfattas så som bindande enligt engelsk lag. "The Muslim Arbitration Tribunal panels, set up by lawyer Sheikh Faiz-ul-Aqtab Siddiqi, are now operating in London, Bradford, Manchester, Birmingham and Nuneaton, with more planned for Glasgow and Edinburgh. Mr Siddiqi said: 'We realised that under the Arbitration Act we can make rulings which can be enforced by county and High Courts.'The Act allows disputes to be resolved using alternatives like tribunals. This method is called alternative dispute resolution, which for Muslims is what the sharia courts are."

De flesta målen handlar om familjerätt, såsom skillsmässa, arv, vårnad av barn och våld i hemmet samt också ekonomiska dispyter. Sålunda har man nu genom att ta upp våld och misshandel inom familjer (6 fall) också överträtt gränsen mellan civil- och brottsmål. Det finns förvisso dock ett annat uppmärksammat fall där denna gräns överskridits i samband med ett försök till dråp. Att man har som en uttalad ambition att vidga sitt verksamhetsfält gör man ingen hemlighet av då man rakt ut säger att man hoppas på att få ta över ett växande antal "mindre" brottsmål i framtiden. I de fall man har tagit upp våld inom familjen har det vid samtliga tillfällen slutat med att mannen inte har fått något straff, man har nöjt sig med att beordra mannen att gå på kurser för att bemästra sin ilska. I en arvstvist lät man enligt sharian´s statuter sönerna ärva dubbelt så mycket som den avlidne mannens döttrar.

Även om dessa sex shariadomstolar sägs vara frivilliga är risken väldigt stor att många mer eller mindre kommer att tvingas dit av familj, släkt och vänner. Att visa att man föredrar brittish common law framför de heliga islamska lagarna kan mycket väl leda till ostrakisering. Särskilt de muslimska kvinnorna kommer att förlora på sharian´s allt större genomslagskraft i det engelska samhället, det kan gälla skillsmässa, vårdnadstvister och arv. Kritiker fruktar att sharia´n inom sin tid kommer att helt dominera som rättsligt system i muslimska områden runt om i Storbrittanien, något som givetvis i ännu högre grad kommer att underminera respekten för engelsk lag. Detta är en utveckling som måste stoppas, även i Malmö har vi en liten frivillig shariadomstol och med tiden kommer de att bli fler och så småningom kommer de också likt de i England att vidga sitt verksamhetsfällt från enbart familjerätt till brottsmål. Jag uppmanar alla som läser detta och inte vill se en liknande utveckling i Sverige att skriva på petitionen "Uppropet stopp för sharia". Jag och många fler har redan gjort det så gör det du också.

M.J

5 kommentarer:

Vaileth sa...

Jag vill inte vara påträngande men jag undrar om du möjligen vill skriva på och lägga upp denna petition mot sharia på din blogg? Dag Selander, en av initativtagarna mailade mig idag och ville puffa lite extra. Den är viktig att skriva under!
Vänlig hälsning/Vaileth


http://varjager.blogspot.com/2008/09/fr-nya-och-gamla-lsare-glm-inte-att.html

Xx sa...

Hej Vaileth!

Du är inte alls påträngande, jag skrev på redan första eller andra dagen om jag inte missminner mig. Länken till petitionen sitter också sedan dess nästan högts upp i den vänstra informationsspalten, alldeles under undercover mosque; the return, så det är gjort.

Förövrigt har jag försökt att få en del släkt och vänner och skriva på med varierande framgång.

Jag har också uppmärksammat att det faktiskt, för att vara helt ärlig, verkar gå riktigt dåligt med petitionen, vilket naturligtvis är minst sagt sorgligt. Innitiativet är prisvärt men det verkar som inte ens våra bloggar ihop förmår att trumma ihop ens 1000 påskrifter. Vi når helt enkelt inte ut till många fler än de redan frälsta så att säga, vilket är beklagligt.

Jag har noterat en sak bland somliga av mina vänner i karriären och det är att de räds skriva på petitionen då de inte vill förknippas med bloggar som våra. De kan privat ha samma farhågor om islamiseringen som vi, men när det sedan gäller vågar de inte ens underteckna en så pass oskyldig petition som denna. De är rädda att få karriären förstörd genom något slags guilty by association- handling. Det är faktiskt riktikt beklämmande och bådar verkligen inte gott.

MVH/M.J

ɱØяñιηg$ʇðя ©™ sa...

Hej MJ

Du borde kanske förklara för dina vänner innebörden i ord som dhimmi och kuffar? Dom borde passa på att sätta ned foten medan dom fortfarande kan göra det relativt riskfritt. När kalifatet är inrättat kommer det vara direkt livsfarligt.

Vaileth sa...

Ja, nu ser jag ju att du redan har den. Men bra att du lade in det i ett blogginlägg med!
Du har en mycket bra och välskriven blogg som jag ofta länkar till, vilket jag antar att du har märkt!:) Du gör ett mycket bra och grundligt arbete, det tackar jag för!

Xx sa...

Hej igen! Det är alltid kul att höra att någon uppskattar bloggen och ännu roligare att någon länkar till den. Det tackar jag för.

MVH/M.J